Min sista dag som volontär

Det är märkligt vad tiden går fort ibland. De här två veckorna har bara rusat förbi, men samtidigt känns det som om jag varit här hur länge som helst. Jag antar att det är för att det varit så intensivt.

Igår hade jag min sista dag som volontär. På förmiddagen var jag som vanligt på DCC school
med ”mina” barn. Jag frågade Benny, vår tolk och chaufför, vad han tyckte jag skulle bjuda barnen på. Han föreslog saft och kex, så vi åkte och köpte det. De blev jätteglada, och vi hade en mysig fikastund. Jag tror inte svenska skolbarn är lika lätta att göra glada.. Eller?

På eftermiddagen hade jag Art club på Christian academy school. Mannen som startade skolan berättade att när han flyttade till området såg han att barnen for illa. De hade alkoholiserade föräldrar, var föräldralösa eller hade andra svårigheter. Barnen höll till vid floden, och det hände att barn blev skadade eller till och med uppätna av krokodiler. Så han bestämde sig för att göra något. Med egna medel byggde han ett klassrum på sin tomt där han samlar alla barn som vill komma. Han undervisar dem så gott det går, vilket är ett enormt projekt med tanke på att klassrummet har jordgolv, tegelväggar och är överfullt med barn i alla åldrar.

Två gånger i veckan kommer volontärer och har Reading club och Art club. Det är väldigt uppskattat och både läraren och barnen är så tacksamma. Den här gången fick de måla ett träd med sina händer. Både barn och volontärer tyckte det var jättekul!

20130105-183556.jpg

20130105-183623.jpg

20130105-203751.jpg

20130105-203848.jpg

Kommentera

