Gott nytt år 2013!

Min nyårsafton var väldigt lugn. Vi arbetade som vanligt på våra projekt, och efter middagen sov jag ett par timmar. Sömnen är sådär, dels är jag inte van att dela rum med fem andra personer, dels är det obekvämt att ligga under ett moskitnät i en våningssäng. Vid tolvslaget samlades alla som var hemma i baren vid poolen. Runt poolen hade de ställt flaskor med fyrverkerier i. Allt gick som planerat ända tills den sista raketen fyrades av. Flaskan välte och raketen for in i en vägg och exploderade. Det var bara ren tur att ingen blev skadad. Förutom den incidenten var det väldigt trevligt.

På nyårsmorgonen åkte jag, Asli och Giovanni till Royal Livingstone hotel klockan åtta. Där tog vi en motorbåt till Livingstone island, en ö som ligger precis ovanför vattenfallet. Egentligen är det sju vattenfall med olika namn. De ”upptäcktes” av David Livingstone 1865, har en bredd av 1.7 kilometer och ligger både i Zambia och Zimbabwe.

Väl framme på ön fick vi en guidad tur, och sen kom min största utmaning någonsin hittills.
Vi skulle simma över en del av Zambezifloden till en plats precis bredvid stupet, som kallas ”Devil’s pool”.
Eftersom det är regnperiod är vattennivån som högst just nu. På lördag stänger de devil’s pool just pga vattennivån. Vattnet är VÄLDIGT strömt och det finns krokodiler. Men de kommer inte så nära fallet, sägs det..
Det var en fantastisk upplevelse, men jag tror inte att jag skulle göra om det. Åtminstone inte vid högvatten.
Efteråt blev vi serverade frukost med utsikt över floden.

Resten av dagen tillbringade vi vid hotellets pool. Istället för lunch tog vi afternoon tea, och dagen avslutades med en drink vid floden där vi såg solnedgången.
Allt som allt en underbar början på det nya året, eller hur?

20130102-123040.jpg

20130102-124052.jpg

20130102-124839.jpg

20130102-124909.jpg

20130102-125218.jpg

20130102-125603.jpg

20130102-125635.jpg

4 thoughts on “Gott nytt år 2013!

  1. Vad roligt gumman… jag kan tänka mig att det var spännande att bada alldeles vid stupet av vattenfallet strongt gjort gumman… Har saknat dig,puss och kram🙂

Kommentera

