En känslosam dag

På förmiddagen var vi på samma skola som igår förmiddag. Vi började utomhus som omväxling och sysselsatte barnen med diverse lekar. En flicka som jag lekte mycket med igår kom ganska snart fram till mig, tog min hand och följde mig överallt. När vi satte oss i skuggan för att vila och dricka vatten frågade jag henne lite om var hon bodde och om hon bodde med sina föräldrar. hon berättade då att hon bodde med sin pappa och styvmamma. ”Min mamma dog för fem månader sedan”. Jag frågade om hon var sjuk och hon nickade bara. Jag ville inte fråga mer men jag är nästan säker på att hon dog i aids. Flickan var elva år.

På eftermiddagen åkte vi till en liten skola med jordgolv tegelväggar och ett litet fönster. Ingen elektricitet, så det var ganska skumt i rummet. Läraren var fantastisk, en eldsjäl som välkomnade oss med öppna armar. Vi delade upp gruppen i yngre och äldre och jag och Susan tog de äldre. Jag gick igenom alfabetet på tavlan och de skrev av på papper. En del kunde inte en bokstav, men en flicka skrev en liten berättelse helt felfritt. Det är svårt att veta var man ska lägga ribban när kunskaperna är så olika.

20121228-132149.jpg

20121228-132244.jpg

6 thoughts on “En känslosam dag

  1. Hej Åsa!! Fick höra av pappa att du skulle resa iväg! Vilken grej, fin tanke,och god gärning!!! Hur länge stannar du?
    Jag kommer följa dig här på bloggen.!!!
    Ha det gott!!
    // Kusin Malin

  2. Hej Asa,

    Laste pa Facebook att du befinner dig i Zambia som volontar, va kul!!! Hur kom det sig att du tog det beslutet?
    Kul att du bloggar!! Hur lange blir du kvar?
    Kram Lina
    God Jul fron USA

    • Hej Åsa,
      Det är många tårar som faller här. Ena stunden sitter vi och skrattar och skojar och nästa sekund händer något som får oss att falla i kollektiv gråt. Det tar på krafterna men är nyttigt tror jag. Kram Åsa

  3. Hej åsa. Vi är i Sälen o ska börja med varmrätten snart. Haft en bra dag i skidbacken. Gott nytt år till dig. Kram Ann-Marie & Mats med tonåringarna och hund och katt (alla är med)

Kommentera

